Wat zijn A/B testen precies en hoe maak je ze succesvol?

Een A/B test is een ervaring die op twee manieren voorschotelt aan jouw website bezoekers. De ene helft krijgt een stukje tekst met een plaatje van een man te zien en de andere helft een stukje tekst met het plaatje van een vrouw. Hoe deze wijziging het gedrag van beïnvloeden is de uitkomst van de A/B test.

Controle situatie

Een A/B test heeft daarom altijd een controle situatie nodig. De huidige situatie. Bijvoorbeeld een tekst over shampoo met het plaatje van een man ernaast.

Variatie

Waneer je nu een Variatie toevoegt kun je daar een vrouw in plaats van een man invoegen. Zo is de hele pagina gelijk aan de pagina van met de man maar is deze afbeelding nu vervangen door een vrouw.

Een hypothese

Elke test heeft een doel, het verbeteren van de conversie of de gebruikerservaring. Een hypothese moet duidelijk maken wat jij van tevoren verwacht dat er gaat gebeuren. Bijvoorbeeld: Wanneer ik een afbeelding van een vrouw invoeg zullen vrouwen eerder geneigd zijn de tekst helemaal te lezen.

Een meting

Het heeft weinig zin om te testen als je niet precies weet wat het effect is op jouw bezoekers. Er zijn daarom veel tools die kunnen helpen bij het meten van dit effect. Zo wil je misschien weten of bezoekers langer blijven hangen op een pagina. Of dat ze juist sneller geneigd zijn om op jouw producten te klikken.

Test test test

Ondanks alle onderzoeken die je online al kunt vinden blijft het heel belangrijk om zelf veel te testen. Zo raak je bekend met jouw publiek en het effect van jouw aanpassingen op hun gedrag.

De tools

Gelukkig zijn er heel veel tools die je kunnen helpen bij het doen van een A/B test. Zelf heb ik gewerkt met Virtual Website Optimizer (VWO) maar ook platformen als Optimizely, Unbounce en enkele minder bekenden. Geloof mij niet alleen, lees het ook hier.

Als jouw AB test aan deze voorwaarden voldoet en je hebt de tools tegen elkaar afgewogen kun je beginnen met jouw eerste test! Deel je ervaringen vooral 🙂

Categorieën: A/B testingCRO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »